نقش برند در کسب و کار
نقش برند در کسب و کار
برند از اصلی ترین فاکتورهای رقابتی در دست کسب و کارهای مختلف است که به آنها کمک می کند نسبت به رقبا عملکرد بهتری داشته باشند. اساس ایجاد برند داشتن نماد یا تصویری است که با استفاده از آن بتوان محصولات، کالاها، خدمات و فعالیت های یک کسب و کار را نسبت به کسب و کار دیگر تمایز بخشید. نبود برند باعث می شد که طیف وسیعی از محصولات مشابه در بازار قابل تمایز و یا شناسایی نباشند و این اصل مهمی است که باعث می شود چیزی به عنوان وفاداری در بین مشتریان به وجود بیاید.
مشتریان با شناسایی برند یا همان علامت تجاری محصولات یک تولید کننده را می شناسند و حتی بدون اینکه نیاز باشد نام کسب و کار و یا شرکت را بدانند هر بار با دیدن این تصویر به راحتی می توانند محصول مورد نظر خود را انتخاب و شناسایی کنند. وجود این برند و قابلیت شناسایی آن است که این فرصت را به مشتریان می دهد تا محصولات و خدمات مورد تایید خود را به دوستان و سایر افرادی دیگر معرفی کنند.
بنابراین وجود یک برند معتبر و شناخته شده برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد. مزیت رقابتی اصلی بسیاری از کسب و کار ها همین برند است. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارهای نوپا برای موفقیت در تجارت خود اقدام به خرید برند های شناخته شده و یا اجاره کردن برند می کنند.
اما برند تنها وسیله تمایز محصولات شرکت ها و یا افراد مختلف نیست. برند می تواند یک ارزش افزوده برای شرکت ها تلقی شود. شرکت هایی که برندهای مختلف و محبوب دارند در بین جامعه و حتی دولت جایگاه بهتری دارند. برای همین هدف است که بسیاری از شرکت ها برند سازی را از اقدامات اولیه خود می دانند. برند سازی موضوعی است که با ثبت برند آغاز می شود و به دنبال آن با صرف هزینه های مالی و زمانی زیاد با استفاده از ابزارهایی به نام تبلیغات، بازاریابی، شبک سازی، اشتراک و غیره به ثمر می رسد. در مرکز همه این فعالیت ها وجود یک برند اهمیت زیادی دارد، برندی ک هقبلا ثبت شده باشد و مالکیت آن متعلق به سازمان باشد.
در واقع اصل ثبت برند برای تصاحب و مالکیت در آن است. برند یک دارایی است که رد صورت شناخته شدن توسط جامعه می تواند تاثیرات مثبت زیادی در روند رو به رشد شرکت داشته باشد. مثلا شرکتی که یک ماده غذایی خحاص را تولید می کند، زمانی که صاحب یک برند موفق باشد می تواند سایر محصولات دیگر خود را نیز بواسطه این برند و شناختی که مشتریان و جامعه نسبت به آن دارند به فروش برساند و هر روز بر طیف محصولات خود بیفزاد.
ثبت برند مانعی است در مسیر افراد سود جو که تلاش می کنند بدون داشتن برنامه ای هدفمند از موفقیت دیگر شرکت ها استفاده کنند و با جعل و کپی برداری از برند دیگران محصولات و خدمات بی کیفیت خود را به فروش برسانند. با ثبت برند در صورتیکه فرد یا سازمانی اقدام به استفاده بدون مجوز از برند بکند می توان به راحتی با استفاده از مراجع قضایی موضوع را دنبال کرد و خسارت های به وجود آمده را جبران کرد.
برای ثبت برند خود ثبل از اقدام برای بازاریابی و تبلیغات و صرف هزینه های مالی و حتی زمانی زیاد اقدام کنید زیرا در صورتی که به هر دلیل نشود برند را ثبت کرد، ممکن است تمام هزینه های شما هدر برود. پیشنهاد ما به شما برای ثبت برند موفق مجموعه ثبتی نوبل است. با نوبل در کمترین زمان برند خود را ثبت کنید و بعدا به دنبال برند سازی باشید.
آخرین دیدگاهها